I disse videoene viser jeg hvordan du kan jobbe videre med det improviserte samspillet på bass og melodi
• During the past month, have you often beenCauses and Risk Factors What is sildenafil?.
. I det forrige innlegget – Lær en av mine favorittøvelser for å trene på improvisasjon i instrumentalundervisningen! – viste jeg hvordan du kan bruke en akkord/skala som utgangspunkt for et improvisert samspill. I dette innlegget viser jeg hvordan du enkelt kan utvide dette til flere akkorder og skalaer
.
Ren moll og harmonisk moll
Hvis vi bygger en akkord på 5
. trinnet i denne skalaen, altså domoinantakkorden får vi en Dm7:
Hvis vi heller vil ha en durdominant – og det vil vi jo! 🙂 så må vi endre en tone i skalaen. 7. trinnet F må gjøres om til F#:
Vi får da en hamonisk mollskala!
Bytte mellom de to grunntonene og skalaene
I øvelsen som jeg viser i videoene under bruker jeg disse to skalaene. Når den som har bassrollen spiller G som grunntone, bruker melodien ren G-mollskala.
Når den som har bassrollen bytter til D som grunntone (altså ominanten), bruker melodien G hamonisk mollskala.
Videoer
Her får du to videoer der jeg demonstrerer dette:
Speak Your Mind