I dette innlegget får du presentert en flott metode for å lære elevene dine å lage gode samspill på spilleleksa. Ofte står der akkorder over notene til eleven, og disse er gjerne forbeholdt læreren. Men hvorfor ikke lære elevene hvordan de skal spille på disse akkordene, og kompe hverandre på spilleleksa?
Øvelsene her bygger på de to foregående innleggene:
Lær en av mine favorittøvelser for å trene på improvisasjon i instrumentalundervisningen!
Improviser med bass og melodi – bruk flere grunntoner
I denne videoen får du lære hvordan du kan lage en basstemme på en besifret melodi. Da kan en elev spille bass og en annen spille melodi:
Tips til videre jobbing
Når elevene klarer å lage et godt samspill på melodi og bass kan du jobbe videre med form og formidling. Hva med å lage en fin musikalsk form sammen med elevene?
– Intro: basstemmen spiller på første akkorden, setter tempo og stemning.
– Melodi: melodistemmen kommer inn og spiller en hel runde sammen med bassen
.
– Improdel: En elev spiller basstemmen alle eller noen av akkordene, og den andre eleven improviserer oppå. Bruk toner fra melodien/skalaen
The vast majority of patients will need to consider directcould be considered as candidates for testosterone cialis.
.
– Melodi: etter at improvisasjonsdelen er over, kan elevene spille melodien igjen, kompet av basstemmen.
– Outro: basstemmen spiller på første akkorden noen ganger, og får til en fin slutt.
Noen nyttige videoer
Her har vi samlet 10 poster/videoer med nyttig informasjon til deg som ønsker å komme igang med improvisasjon i undervisningen:
10 poster for deg som ønsker å begynne å undervise i improvisasjon/
Speak Your Mind